Чому компанії обирають SMM?
SMM (Social Media Marketing) – ефективний маркетинговий інструмент для просування бізнесу та залучення лояльної цільової аудиторії. На публічних сторінках бренду публікуються новини про компанію, тематичні лонгріди про її діяльність або продукти, даються поради читачам тощо. Креативний, якісний і корисний контент приваблює зацікавлених користувачів, продає послугу або продукт, а також працює на перспективу, на створення позитивного іміджу компанії. Однак просто робити пости в соцмережах недостатньо, SMM – складна професія, що вимагає певних знань в маркетингу та різноманітних практичних навичок.

Хто такий сммник: професія СММ-менеджер

SMM-фахівець – нова професія, якої поки що не навчають у ВНЗ. Зазвичай, її обирають люди з маркетинговою або PR-освітою, адже саме така база потрібна для роботи в цій сфері Однак чимало також успішних самоучок з вродженим маркетинговим чуттям.

Основні обов’язки СММ-менеджера

SMM-менеджер (англ. Social Media Manager) – це людина, яка займається просуванням бренду, компанії, продукту в соціальних мережах. Його основні обов’язки:
  • складання стратегії просування;
  • регулярне наповнення контентом клієнтських груп і пабліків;
  • постійне відстежування та модерація сторінок;
  • організація та реалізація рекламних кампаній в соціальних мережах.

Менеджер соцмереж залучає підписників, стимулює людей до спілкування, організовує і проводить конкурси, вміє грамотно відповісти на критику, а також працювати з таргетованою рекламою.

Ця професія знаходиться на стику маркетингу та IT, тому СММ-менеджер повинен мати високу комп’ютерну грамотність, знати стратегії маркетингових комунікацій, вміти працювати в графічних редакторах, різних онлайн-додатках, а також швидко освоювати нові інструменти. У сфері SMM все змінюється зі швидкістю світла, тому менеджер соціальних мереж повинен мати відкритий і гнучкий розум, розвинений навик аналітики. Далі докладно.

Чим займається SMM-менеджер

Якщо коротко, то SMM-фахівець створює та оформляє спільноти та публічні сторінки для бізнесу в соціальних мережах, наповнює їх контентом – постами з текстом, фото та відео, посиланнями на сайт – і модерує, а також займається рекламою в соціальних мережах.

Незалежно від напряму бізнесу або проєкту, робота менеджера з просування в соціальних мережах складається з декількох етапів:
  • аналіз ніші та конкурентів;
  • відстеження іміджу компанії в соціальних мережах, розробка стратегії;
  • складання контент-плану;
  • написання текстів для постів згідно з контент-планом;
  • підготовка креативів (фото, відео, графіки) для постів;
  • наповнення сторінки контентом згідно з планом;
  • модерація сторінки, робота з коментарями, відгуками, критикою.

У процесі безпосередньо створення бізнес-сторінки СММ-менеджер готує для неї опис і обкладинку (аватар), меню, оформляє потрібні розділи та елементи, проставляє зовнішні посилання на сайт компанії або інші сторінки бренду. Суть же роботи сммника полягає в публікації на сторінці новин про компанію, нішу, створенні діалогу з користувачем і залучення його до воронки продажів. Особливо корисний СММ в цьому плані для бізнесів з довгим циклом продажів, де майбутнього клієнта необхідно довго готувати та «прогрівати» для купівлі або здійснення замовлення. Ще до початку роботи безпосередньо зі сторінкою клієнта менеджер докладно вивчає сам проєкт, ринок, конкурентів, їх позиціонування в соцмережах, і на основі аналізу створює стратегію просування власного проєкту.

У стратегії просування враховуються відповідні для проєкту соціальні мережі, інтеграція SMM в загальну маркетингову стратегію, позиціонування компанії, стиль спілкування з підписниками. Для цього визначається портрет цільової аудиторії, а також які співробітники будуть задіяні в роботі, які інструменти будуть використовуватися. Окрім того, обов’язково враховується бюджет, який клієнт може виділити на рекламу. Усі ключові питання обов’язково узгоджуються з клієнтом, за необхідності коригуються в процесі роботи.

В контент-плані на певний обумовлений період часу вказуються рубрики, теми публікацій і їхній зміст, періодичність і час виходу. Для його виконання сммник сам пише або обробляє відповідні тексти, і або сам готує візуальні креативи, або підключає штатного дизайнера, якщо мова йде про агентство. Окрім освітнього, корисного та розважального контенту, в план включаються публікації щодо корпоративних і галузевих подій, присвячені знаменним датам, святам тощо.

Також варто відзначити, що в обов’язки такого співробітника входить відстеження новин щодо бізнес-ніші клієнта, постійне відстежування та аналіз активностей конкурентів, а також відстеження та швидке реагування на світові тренди. Менеджер соцмереж повинен бути готовий до термінової підготовки та публікації раптових постів додатково до контент-плану, тому що деякі інфоприводи пропускати не можна, наприклад, не можна не сказати підписникам про раптові зміни в графіку роботи компанії.

Поряд з наповненням сторінок контентом фахівець з роботи в соціальних мережах займається залученням підписників. Для цього створюються «вірусні» записи: незвичайні, унікальні, часто гумористичного характеру матеріали, якими підписник охоче діляться, у такий спосіб приваблюючи на сторінку своїх друзів. Другий спосіб залучити підписників – співпраця з іншими сторінками тієї ж або близької тематики. Зазвичай це взаємовигідне безкоштовне просування, але в деяких великих пабліках рекламні записи розміщуються тільки платно. І ще один, вельми ефективний спосіб просування сторінки і залучення аудиторії – платні пости в стрічці або таргетована реклама в соціальних мережах.

Про розробку рекламних кампаній і про саму роботу з таргетованою рекламою варто згадати окремо. Іноді цим займаються інші співробітники, але часто ці два види діяльності входять в перелік обов’язків сммника. Незважаючи на зовнішню легкість, налаштування таргетованої реклами, постійне відстежування її ефективності і, за потреби, внесення змін в кампанію вимагають чимало часу, уважності та аналітичного складу розуму.

Однією з функцій SMM-менеджера є ком’юніті-менеджмент – вибір тем для обговорення з підписниками, підтримка дискусій та управління репутацією: збір зворотного зв’язку, робота з лідерами думок, розміщення позитивних відгуків від клієнтів, а також робота з негативом і попередження конфліктних ситуацій.

В рамках розкрутки спільноти сммник також займається організацією та проведенням конкурсів. Для цього створюються записи, додатково залучаються користувачі за допомогою всіх доступних для цього каналів, проводиться робота з тими, хто накручує лайки чи голоси, “призоловами”, ботами. Після закінчення конкурсу проводиться його аналіз.

В кінці кожного періоду СММ-менеджер звітує про результати просування та ефективність проведених рекламних кампаній, а також регулярно надає на узгодження контент-плани на майбутній період. Для звітності та коригування роботи використовуються різні внутрішні та зовнішні інструменти аналітики.

Навички SMM-фахівця: що повинен вміти і знати фахівець з соцмереж

Такий співробітник повинен знати можливості різних соціальних мереж – Facebook, Instagram, YouTube, Twitter, TikTok, Pinterest та інших, їх відмінності одна від одної, знати специфіку просування в кожній з них. Це необхідно для того, щоб правильно вибрати майданчик для просування.

Для фахівця на посаді SMM-менеджера вкрай важливим є вміння працювати з біржами реклами в соціальних мережах і знати переваги та недоліки кожної з них, щоб не пускати на вітер рекламні бюджети, а також уміння працювати з сервісами кроспостингу та відкладеного постингу. Він повинен бути трохи копірайтером, адже йому доведеться писати тексти для публікацій в різних стилях, в залежності від позиціонування бренду. І писати ці тексти легко й швидко.

У компетенції СММ-фахівця входять навички роботи в фото-, відео- та графічних редакторах. Він не зобов’язаний бути в цьому крутим профі, робота над складним візуалом доручається дизайнеру, але повинен, як мінімум, вміти обробляти матеріали так, щоб звести їх до єдиного стилю, обраного для сторінки проєкту. Окрім того, деякі бізнеси вимагають організації фотосетів або відеозйомок для соцмереж. Сммник повинен мати досвід роботи зі стоковими фотосервісами, вміти швидко знаходити потрібний і якісний контент, розбиратися в умовах ліцензування, за потреби купувати його.

Для організації роботи всіх учасників проєкту потрібні навички менеджменту, майстерність ділової переписки та вміння спілкуватися з людьми. Втім, ці навички здобуваються з досвідом. Дуже важливо також знати та розуміти людей, тобто володіти певними знаннями в психології та нейромаркетингу (наука про те, як і чому люди приймають рішення про купівлю).

Хороший сммник – захоплена своєю справою людина, яка завжди на зв’язку, завжди моніторить проєкт, завжди готова відповісти на коментар, підтримати бесіду та відреагувати на позаштатну ситуацію.

Навіщо потрібен СММ-фахівець

Як ви вже переконалися, у СММ-фахівця широкий спектр обов’язків і завдань, і все, що робить SMM-менеджер, зводиться до формування іміджу бренду та лояльної аудиторії, залучення клієнтів і зростання продажів. І, звичайно ж, економії часу власника бізнесу. Адже для самостійного виконання завдань SMM-менеджера потрібна прірва часу: вигадувати ідеї для публікацій, оформляти візуал, проводити конкурси, відповідати на коментарі… І при всьому цьому працювати над продуктом і розвитком компанії. Це не просто складно, а неможливо, якщо ваш бізнес побудований на продажу фізичних товарів і послуг. Сммник ж візьме на себе всю цю роботу і забезпечить вам не просто представленість в соцмережах, а просування бізнесу навіть з мінімальним бюджетом, зростаючу лояльну аудиторію і, відповідно, зростання продажів.
Київ, Україна